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Carlos

The man who hijacked the world.

Poster for CarlosCarlos the Jackal (born Illich Ramírez Sánchez) first achieved notoriety for a 1975 raid on the OPEC headquarters in Vienna, resulting in the deaths of three people. For many years, he was one of the most wanted fugitives in the world. He is now serving a life sentence in La Santé Prison in Paris for the murder of two French agents of the DST (counter-intelligence) and an alleged informant.

Ramírez Sánchez was given the nom de guerre Carlos, when he became a member of the leftist Popular Front for the Liberation of Palestine (PFLP). Carlos was called ‘The Jackal’ by The Guardian when Frederick Forsyth’s novel The Day Of The Jackal was reportedly found among his belongings.


Le narcissisme de Carlos, son goût pour les femmes et les riffs de guitares sont autant d’indices de l’idée géniale d’Assayas: voir le Chacal comme une rock star empêtrée dans l’image chimérique qu’elle a d’elle-même.

Virtuosité et idéalisme, ascension et mégalomanie, désillusion et déchéance: cette trajectoire permet au cinéaste d’affiner la peinture de l’homme, sans jamais plomber le portrait du terroriste. Du rôle de n° 2 français du FPLP (Front populaire de libération de la Palestine), dans les années 1970, à l’arrestation de l’Elvis bouffi qu’est devenu Carlos, en 1994, le réalisateur raconte une vie, des crimes et les méandres géopolitiques de l’époque, avec le même élan et la même clarté. Certes, il survole les années 1980, mais qu’importe: sa reconstitution de la prise d’otages du siège de l’Opep est, d’ores et déjà, un grand moment de cinéma.

–  Julien Welter, L’Express

Olivier Assayas’s best movies, be they ensemble dramas (Late August, Early September and Summer Hours) or twisted genre thrillers (Demonlover, Boarding Gate) feature a restless, nervous vitality, seeking insights into the fragility and fluidity of identities, whether individual, familial or national.

In Carlos, Assayas follows the legendary international terrorist Carlos the Jackal (the witty and charismatic Edgar Ramírez) at breakneck speed, tracking the protagonist’s journeys, strategy sessions, negotiations, escapes and love affairs. His film describes the amorality of political alliances and the disintegration of all ideological conviction. Carlos, a fully modern antihero, gradually becomes a symbol of the postmodern political chaos we all inhabit. Shot in seven countries and eleven languages, and breathtakingly precise, Carlos is Assayas’s masterpiece to date.

– Larry Gross, Telluride Film Festival



 

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