OTTAWA’S HOME OF INTERNATIONAL AND INDEPENDENT MOVIES

Climax

By the director of Enter The Void and Irréversible

Gaspar Noé’s latest feature Climax is an exhilarating affair, a film about a group of dancers in a nightclub whose initially blissful evening turns very dark and violent after somebody spikes the sangria with LSD. The concept is simple – in the course of one eventful night, the dancers are taken from heaven to hell. Noé tackles his material with enormous relish.

Poster for the manic dance film ClimaxThe dance-off that we see early in the film, in which the characters compete with one another to show off their best moves, is filmed and performed with a manic energy that puts Gene Kelly’s collaborations with Stanley Donen to shame.

Noé’s dialogue, as the characters bitch and bicker among themselves or share their sexual fantasies, is obscene but frequently very witty. The film, which is loosely based on a real-life incident, has the feel of a crime mystery too. Nobody knows who spiked the cocktails.

This is provocative and often bravura filmmaking – a chamber piece which takes traditional dance movie elements and pushes them to crazy extremes. Noé, who is now in his mid-50s, has been called the bad boy of French cinema almost since the day his career began. Climax shows him at his most fiery and original.

– Geoffrey Macnab, The Independent


Un soir d’hiver recouvert de neige, au milieu des années 90. Les danseurs de la chorégraphe Selva viennent de vivre intensément leur dernière répétition en vue d’une tournée américaine. Avant de repartir de cette résidence en huis clos, il est temps de faire la fête et de boire de la sangria, boisson faussement inoffensive qui va se révéler toxique, voire dévastatrice. Couleurs vives et « sales », selon le terme de Gaspar Noé lui-même, rythme haletant, intrigue inquiétante, musique omniprésente (big up à la bande-son démente, de Cerrone aux Stones en passant par Daft Punk) et une sensibilité écorchée vive font du bien-nommé Climax un film hypnotique.

Reprenant certains des gimmicks visuels qui nous avaient profondément marqués dans Irréversible ou Seul contre tous, il est un parfait condensé de ce que Noé peut faire de meilleur : les plans-séquences, les jeux frénétiques de caméra et de lumière… et le scénario, nourri avant tout de l’improvisation de jeunes danseurs qui, hormis la désormais comédienne Sofia Boutella et le musicien Kiddy Smile, n’avaient jamais joué la comédie. Ou plutôt, ou encore, une tragédie noir fluo, radicalement pop, émotionnellement déstabilisante. Encore une fois, Climax démontre le talent unique et farouchement indépendant de Gaspar Noé.

– Sophie Rosemont, Rolling Stone

Another U7 Solutions - Web-based solutions to everyday business problems. solution.