OTTAWA’S HOME OF INTERNATIONAL AND INDEPENDENT MOVIES

Edmond

The story behind Cyrano de Bergerac

Cyrano de Bergerac remains one of the most enduring figures of French literature. But Cyrano’s creator, Edmond Rostand, isn’t the household name that, say, Molière and Racine are. That might change with Edmond. With its mix of highbrow culture and lowbrow, behind-the-scenes, comedy, drama and romance, this Shakespeare In Love-style take on the story behind Cyrano de Bergerac is a crowd-pleaser.Edmond poster

 It’s 1895 Paris, and a play by Rostand (Thomas Solivérès) starring Sarah Bernhardt (Clémentine Célarié, delicious) closes after barely a week. Two years later, Rostand still hasn’t written anything new. But then Bernhardt introduces him to the famous actor Constant Coquelin (Olivier Gourmet, fittingly grandiose), who needs a new hit. The urgency of the assignment gets Rostand’s creative juices flowing, and he improvises the story of Cyrano.

Of course, in this kind of fanciful re-creation, the famous story will have to be inspired by supposed events in the life of its creator, so a dashing actor (Tom Leeb) falls for costume designer Jeanne (Lucie Boujenah) but can’t find the words to express how he feels. Good thing he has a writer friend: Rostand, who is, of course, secretly in love with Jeanne as well. And she, in turn, turns out to be a major fan of Rostand’s writing, except she doesn’t know that he’s really the playwright she so admires. 

Giovanni Fiore Coltellacci’s camera glides over Parisian rooftops and through bars and theatres, Franck Schwarz’s production design is vivid and opulent, and Thierry Delettre’s costumes are a feast for the eyes. Michalik clearly has a nose for creating crowd-pleasers with an appealing mix of froth, art and heart.

– Boyd van Hoeij, The Hollywood Reporter


Alexis Michalik signe avec Edmond un premier long-métrage enjoué sur les coulisses de la création de Cyrano de Bergerac. C’est une ode rafraîchissante aux auteurs, aux comédiens et au geste artistique en général.

Michalik met en abyme le romantisme de Cyrano dans la vie intime d’Edmond Rostand. Auteur sans succès, raillé et sans le sou, il va devoir écrire une pièce en trois semaines et passera de l’ombre à la lumière de façon fulgurante grâce à ce texte qui deviendra le plus joué de l’histoire du théâtre français.

Michalik s’amuse à déplier le processus créatif, de la panne d’inspiration à l’illumination, en passant par les aléas matériels, les répétitions chaotiques, les obstacles, les moments de bravoure et, enfin, le triomphe de la première de la pièce au Théâtre de la Porte-Saint-Martin, le 28 décembre 1897, qui connut quarante rappels et suscita une liesse sur les Grands Boulevards. Son récit, bien rythmé, est mené avec un enthousiasme et une légèreté qui lui confèrent un élan joyeux.

– Anne-Claire Cleutat, Bande à part

 

Another U7 Solutions - Web-based solutions to everyday business problems. solution.