OTTAWA’S CINEMA FOR INTERNATIONAL AND INDEPENDENT MOVIES

Thank You, Ottawa!

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The ByTowne is now closed.

It's possible that, after the pandemic has been brought under control,
new management will take over the space and offer big-screen wonderfulness again.

The building is being maintained, with all its facilities and equipment intact,
in preparation for that hoped-for day.
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Inch'Allah

From the producers of Incendies and Monsieur Lazhar

Poster art for Inch'Allah

It’s a peaceful afternoon in Jerusalem: A young boy is transfixed by caged pigeons; an accordion is being played somewhere; a figure walks through the crowd and is seated at a café.

Then: Boom.

It’s a discomfiting start to this unsettling film by Montreal director Anaïs Barbeau-Lavalette. Produced by Luc Déry and Kim McCraw (Incendies, Monsieur Lazhar), it comes with the clout of a recent wave of globally-minded, internationally acclaimed Quebec cinema.

The next scene takes place in a nightclub, where protagonist Chloé (Evelyne Brochu) and her Israeli neighbour Ava (Sivan Levy) let loose. Chloé is a Québecoise obstetrician at a Palestinian refugee camp on the West Bank. Ava is in the military, and works days at a checkpoint on the border.

Each day, as Chloé crosses over to the Palestinian side, she is greeted by another world – a world of chaos, noise, poverty and brooding tension. Israeli soldiers stop into her clinic for random security checks; at night, they round up Palestinian men and grill them about terrorist plots.

Chloé becomes friends with one of her patients, Rand (Sabrina Ouazani), who spends days mining the dump along the dividing wall for salvageable items.

Travelling between these starkly different worlds every day starts to take its toll on Chloé’s conscience; consequently, her aura of impartiality becomes impossible to maintain. A series of tragic events pull her deeper into the thick of things, causing her to lose her bearings as she searches for meaning in what’s happening around her.

Shot with disorienting hand-held camera by the director’s father, Philippe Lavalette, Inch’Allah is an involving, occasionally flawed but ultimately challenging look at the collateral damage of a decades-old war that has no winner.

– T’Cha Dunlevy, The Montreal Gazette


Un film fin autour d’un personnage fort, Chloé, jeune obstétricienne québécoise (Evelyne Brochu), alter ego de la cinéaste, engloutie dans le tourbillon schizophrénique du quotidien israélo-palestinien. Elle habite dans le confort relatif de Jérusalem-Ouest et travaille dans la clinique d’un camp de réfugiés palestiniens à Ramallah, dans les territoires occupés, à peine à 15 km au nord.

Sabrina Ouazani & Evelyne Brochu in Inch'AllahQuinze kilomètres comme une autre planète, à laquelle on accède par un checkpoint, en franchissant un mur de sécurité. Au coeur d’un conflit historique, dans lequel nous plonge Anaïs Barbeau-Lavalette comme si on y était, aux premières loges, en compagnie de son héroïne. Avec une grande sensibilité et un regard qui n’est ni manichéen ni complaisant.

Chloé se lie d’amitié avec Ava (Sivan Lewy), soldate israélienne qui est sa voisine de palier à Jérusalem, et avec Rand (Sabrina Ouazani), une de ses jeunes patientes palestiniennes, qui passe ses journées dans une décharge de l’autre côté du mur.

Inch’Allah, inspiré par des histoires vécues, des personnes réelles et les propres expériences d’Anaïs Barbeau-Lavalette, est un film dur et prenant, tissé de fine soie. Dans les gestes, les regards, les gros plans, les dialogues. Dans la présence discrète et poétique d’un enfant, Safi, symbole d’une paix encore possible.

Le portrait que brosse Anaïs Barbeau-Lavalette du conflit évite toute forme d’angélisme ou de manichéisme. C’est un regard féminin, autour d’un personnage féminin, entouré essentiellement de femmes, magnifiquement photographiées par Philippe Lavalette, père de la cinéaste, dont la caméra est au plus près des personnages.

– Marc Cassivi, La Presse

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