OTTAWA’S CINEMA FOR INTERNATIONAL AND INDEPENDENT MOVIES

L'Hermine

(Courted)

French writer-director Christian Vincent’s latest stars Fabrice Luchini and ‘Borgen’ star Sidse Babett Knudsen as a judge and juror who have a shared past.

Poster art for L'HermineA vinegary, recently divorced French criminal court judge, feared by everyone, turns into a middle-aged softie when confronted with a juror he once loved.. It is the tale of a man day-dreaming about what might have been while presiding over a case involving the death of a 7-month-old baby.

When the film opens, Court President Racine (Luchini) is somewhat crabby, though if those in and around the courthouse are to be believed, this has nothing to with the fact he caught the flu the night before a big trial. He’s extremely demanding and not very friendly, with someone referring to him as an ‘icy wind’. While trying to survive on painkillers, Racine is shocked to discover that one of the jurors of that day’s case turns out to be Ditte Lorensen-Coteret (Knudsen), a Franco-Danish anesthetist he met when he was hospitalized some years earlier.

The screenplay initially tries to concentrate, like Racine, on the case at hand, with the trial involving a taciturn young man (Victor Pontecorvo) accused of having kicked to death the 7-month-old baby he had with his partner, Jessica (Miss Ming). Over lunch break, and later, after the first full day of the trial, Racine tries to get into touch with Ditte again and she agrees to see him in a café nearby.

What’s interesting is how the investigative case and the, well, sort-of courtship both consist of confessions, reactions and people trying to judge what’s real, and what’s the best course of action, in light of what appear to be the facts.

The film features another typically fine performance from Luchini, who manages to inject some humanity into his character’s transformation from sourpuss into warmhearted dreamer, and a warm but enigmatic presence from Knudsen.

– Boyd van Hoeij, Hollywood Reporter

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Quand Michel Racine foule le plancher de la cour d’assises, ses collaborateurs tremblent. En qualité de président de ladite juridiction, l’intéressé flanque également une monstrueuse frousse à tous les suspects qui passent sous son nez. Pourtant, derrière cet homme bilieux se cache un cœur qui bat aussi puissamment que le marteau d’un tribunal, surtout pour Ditte, son amour perdu. Alors que s’ouvre le procès d’un homme accusé d’homicide, cette dernière – docteure d’origine danoise à la ville – réapparaît en qualité de juré. De quoi miner l’aplomb hiératique de notre cher héros…

Outre son scénario très prenant, L’Hermine doit (presque) tout à la présence et au talent sans frontières de Fabrice Luchini, méritoire lauréat du prix d’interprétation masculine lors du dernier Festival de Venise. Tous les dialogues siéent à merveille à la docte élocution de son interprète, qui parvient à donner de la chair jusqu’aux répliques les plus affectées.

On saluera d’autre part la malice de l’entreprise qui, l’air de rien, fait bifurquer le spectateur du film de procès vers une bluette étonnamment touchante. Le procès fil rouge de l’intrigue, aussi passionnant et sobre soit-il, n’est finalement qu’un prétexte à ranimer le héros, à irriguer ses artères, à revasculariser son cœur amoureux. Au contact de Ditte, campée par la sublime Sidse Babett Knudsen, Racine va alors guérir de son rhume comme de sa léthargie, renaissant de ses cendres, ragaillardi et droit comme cette justice lovée dans son hermine. Un très agréable moment de cinéma.

– Mehdi Omaïs, MetroNews

 

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