OTTAWA’S CINEMA FOR INTERNATIONAL AND INDEPENDENT MOVIES

The lights will come on again!

158135186_4466800140002800_1099603575807946917_n.jpg

The ByTowne is now closed. But there's good news!

After the pandemic has been brought under control,
new management will take over the space and the ByTowne will re-open.

It may take a while for pandemic restrictions to be eased enough
that a feasible number of patrons can be allowed to watch a movie again,
but the new owners are working towards that day.

To stay informed about developments, subscribe to our free e-newsletter.
There's a sign-up box on our home page.

Thérèse Desqueyroux

The final film of French master Claude Miller

François Mauriac’s legendary 1927 novel of French provincial life has been gloriously brought to the screen by the inestimable Claude Miller, who passed away shortly after completing the film. Sumptously photographed to capture the full beauty of the pine-forested Landes area in southwest France, Thérèse Desqueyroux is a beautifully conceived costume melodrama of exquisite taste. Marvellously played by the luminous Audrey Tautou, Thérèse is a heroine hewn from the same stock as Madame Bovary or Anna Karenina, suffocated by her provincial marriage.

Poster art for Thérèse DesqueyrouxThérèse has married less for love than for convenience, but it is not long before the casual disinterest shown her by her arrogant husband, Bernard (Gilles Lellouche), sets her mind in motion. Life is easy at first, as Bernard’s pinewood estates keep them both in the lap of luxury. But when Thérèse’s best friend Anne (Anaïs Demoustier), who also happens to be Bernard’s younger sister, falls madly in love with a handsome young Portuguese man, Thérèse begins to see what she has been missing in her life. Corralled by Bernard’s family into persuading Anne to forego her planned nuptials, she begins to see first-hand the awesome power of passionate love, as Anne will go to any length to keep her lover by her side. Soon, Thérèse begins her own fight against the oppressive Desqueyroux family.

Miller makes the novel fully his own, floating his camera through the refined and cushioned rooms of the family’s estate and the magnificent outdoor vistas of the Landes countryside, capturing all the nuances of this battle of wills. But, finally, the film belongs to Tautou, who conveys all the inflections of hurt and pain, love and sorrow, demanded of her. After Amélie, Tautou has found a role that does full justice to her talents.

– Piers Handling, Toronto International Film Festival


Lorsqu’il s’est attaqué au chef-d’oeuvre de François Mauriac, Claude Miller souffrait déjà du cancer qui l’a emporté, le 4 avril 2012. A aucun moment cependant, son film ne pâtit de cette ombre testamentaire. Pas plus qu’il n’a à rougir de la comparaison avec la fameuse adaptation signée Georges Franju, en 1962. Maîtrisée de bout en bout, cette Thérèse existe en propre.

Audrey Tautou and Gilles Lellouche in Thérèse DesqueyrouxDu livre de Mauriac, Miller a conservé le cadre ambigu, les Landes à la fois solaires et austères de l’entre-deux-guerres. Il en a aussi respecté l’intrigue, en forme d’énigme : qu’est-ce qui, au juste, a conduit Thérèse Desqueyroux (Audrey Tautou) à empoisonner son mari (Gilles Lellouche) ? Plutôt que d’asséner des réponses, le cinéaste rassemble un faisceau d’hypothèses – la peur de passer à côté de sa vie, le rejet du conformisme mortifère de la bourgeoisie provinciale, la révolte de la femme tapie derrière l’épouse – sans pour autant ôter au geste de Thérèse tout son mystère.

L’on retrouve dans cette manière discrète et équilibrée – certains diront académique – la signature de l’auteur de L’Effrontée. Soucieux, comme à son habitude, de ne pas perdre le spectateur, il a préféré, aux flashes-back du roman original, une chronologie linéaire, ainsi qu’aimait à le faire un autre amateur de littérature, son maître François Truffaut.

Fin portraitiste d’une féminité secrète et opiniâtre, Truffaut comparait les actrices à des vases, portant sur leurs épaules la fleur du récit. Aux yeux de son mari, Thérèse n’est que cela, actrice sans cesse assignée aux mêmes rôles, ‘vase sacré’ voué à propager la lignée tout en faisant tapisserie. Il fallait bien le talent de Claude Miller et d’Audrey Tautou pour rappeler cette évidence : les vases ne sont jamais aussi beaux que lorsqu’ils déchirent, d’un éclat de porcelaine, la tapisserie.

– Aureliano Tonet, Le Monde

Another U7 Solutions - Web-based solutions to everyday business problems. solution.