OTTAWA’S CINEMA FOR INTERNATIONAL AND INDEPENDENT MOVIES

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The ByTowne is now closed.

It's possible that, after the pandemic has been brought under control,
new management will take over the space and offer big-screen wonderfulness again.

The building is being maintained, with all its facilities and equipment intact,
in preparation for that hoped-for day.
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Vic + Flo Saw A Bear

(Vic + Flo ont vu un ours)

Winner - 2013 Silver Bear - Berlin International Film Festival.

Desire and revenge fuel Denis Côté’s entrancing tragicomedy about two ex-cons trying – and failing – to discover normality in the Quebec countryside. Holed up in an abandoned sugar shack, Victoria (Pierrette Robitaille) and her lover Florence (Romane Bohringer) garden and cruise around in a golf cart. However, the anxieties sown by an intrusive parole officer (Marc-André Grondin) escalate when it becomes apparent that a more malevolent presence lurks in the surrounding trees.

Poster art for Vic + Flo on vu un oursThe discordant trumpet squawks that usher in the film set the tone for the off-key proceedings that follow. As always, Côté excels at casting the mundane in an unnatural light. Employing Melissa Lavergne’s rattling, percussive score to tremendous effect, he warns us that an assault is imminent. And yet, when it’s finally carried out, there’s no sense of catharsis. Rather, there’s only astonishment at the heinousness of the act and appreciation for the adroitness of Côté’s execution.

The sumptuous cinematography is as gritty as its subject matter and Côté displays a very keen eye for mise-en-scène, constructing unobtrusive yet carefully composed shots that inject beauty even in the bleakest of scenarios. The film’s greatest accomplishment, however, is its characterizations… imbuing these women with depth and humanity that fully invests us in their relationship… Their fate’s vertiginous downward spiral ensnares the viewer, leading to an extraordinary finale that leaves one traumatized, uplifted and utterly breathless.

– Giovanni Marchini Camia, Film Comment


Dans les registres de la Régie du cinéma du Québec, le septième long métrage de Denis Côté est classé dans les drames. Du drame, Vic + Flo ont vu un ours en donne à voir. Beaucoup. Mais pas seulement. L’univers du réalisateur de Curling est trop riche, trop singulier pour se limiter uniquement à cet aspect des choses.

On ne sait pratiquement rien de Victoria (Pierrette Robitaille). Quand elle vient s’installer dans une bicoque retirée dans les bois, on devine pourtant qu’elle revient de loin. De prison en fait. Elle tente de prendre soin du vieil aïeul paralysé et muet son oncle qui habite les lieux. Ponctuellement, son agent de libération conditionnelle (Marc-André Grondin) lui rend visite et tente de faire son travail. Avec, en prime, peut-être, une touche d’humanité.

Débarque alors Florence (Romane Bohringer). Dont on ne saura pas grand-chose non plus, ni trop comment elle est arrivée là. Quand on fait sa connaissance, on ne fait d’ailleurs que l’entendre puisque les deux femmes sont cachées sous les draps à faire des galipettes ensemble. Quand elles étaient toutes deux incarcérées dans la même cellule, Vic et Flo, qu’au moins 20 ans séparent, ont été amoureuses.

Rythmé au son d’une musique tribale, ce conte bascule progressivement vers le réalisme fantastique. Côté insère des éléments perturbateurs dont on devine bien qu’ils contribueront à rendre le dénouement peu aimable.

À Berlin, où il a obtenu le prestigieux Ours d’argent Alfred-Bauer (remis au film le plus novateur), Côté a déclaré vouloir aller à l’encontre de la gentillesse proverbiale qu’on retrouve dans les films québécois, où même les personnages «méchants» ont toujours l’occasion de se racheter. Pas ici. Du coup, son film en devient plus surprenant encore. Et plus puissant.

Indéniablement, Vic + Flo ont vu un ours laisse une forte impression. Voilà un Côté du meilleur cru.

– Marc-André Lussier, La Presse
 

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